Zakat on Personal Jewellery

Question:

Are there valid scholarly differences of opinion regarding whether or not GOLD and SILVER jewellery that is kept for PERSONAL USE for women should be exempt from Zakat or not?

If so, does a woman have complete free will when it comes to deciding if GOLD and SILVER items for PERSONAL USE are subject to Zakaat or not?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, Zakah is necessary upon a person who possesses the amount of Nisab (87.479 g of gold or 612.35 g of silver), over and above ones basic needs and after fulfilling ones debts, upon the completion of one lunar year.

According to the Hanafi Madhab, gold or silver jewellery for personal use is subject to Zakah.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] الأصل للشيباني ط قطر (2/ 92)

وما كان من الدنانير والدراهم والفضة تِبْراً مكسوراً أو حُلِيًّا مَصُوغاً أو حِلْيَة [سيف] أو شيئاً مَصُوغاً من ذلك في إناء أو مِنْطَقة أو دراهم مضروبة أو دنانير ففي هذا كله الزكاة إذا كان الذهب يبلغ عشرين مثقالاً، والفضة تبلغ مائتي درهم، وحال عليه الحول منذ يوم ملكه.

المبسوط للسرخسي (2/ 191)

(قال:) وما كان من الدراهم والدنانير والذهب والفضة تبرا مكسورا أو حليا مصوغا أو حلية سيف أو منطقة أو غير ذلك ففي جميعه الزكاة إذا بلغ الذهب عشرين مثقالا أو من الفضة مائتي درهم نوى به التجارة أو لم ينو والأصل فيه قوله تعالى {والذين يكنزون الذهب والفضة ولا ينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب أليم} [التوبة: 34]

تحفة الفقهاء (1/ 264)

ثم الفضة مال الزكاة كيفما كانت مضروبة أو غير مضروبة أو تبرا أو حليا يحل استعمالها أو لا أمسكها للنفقة أو لا نوى التجارة أو لم ينو وكذلك حلية السيف واللجام والسرج والكواكب التي في المصاحف إذا كانت تخلص عند الإذابة ويستوي في ذلك الجيد والرديء نحو النقرة السوداء وهذا عندنا

كنز الدقائق (ص: 209)

يجب في مائتي درهمٍ وعشرين دينارًا ربع العشر ولو تبرًا أو حليًّا أو آنيةً

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.