Qadhaa Salaah in place of Sunnah; Niyyah for Qadhaa Salaah

Question:

  1. I have so many Qada prayers almost 5 years. InshaAllah within a year or two I’ll be getting married. I want to finish my Qada prayers before that. Coz it would be difficult for me to complete it after nikah. So can I pray my Qada prayers whenever I’m supposed to pray my Sunnah mu’akkadah and leave out the Sunnah mu’akkadah 20 rakah? Like 2 rakah Qada prayer before Fajr and 4 rakah before Zuhr and 2 rakah after it and so on. In this way I can complete my Qada prayers fast. If not it would be difficult for me to complete it. Is this permissible or is it a sin if I leave out my Sunnah mu’akkadah prayers?

 

  1. And for my Qada prayers should I mention the date, month and the year of the prayer? What if I don’t remember those? Is it enough if each time I say “I’m praying the first Qada prayer of my life” and mention whether it is Fajr or Asr or whatever it is?

 

Answer:

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in Islaam,

Your desire to make up your missed prayers is commendable.

  1. You should not sacrifice the Sunnah Mu’akkadah prayers of the present salaahs for the Qadhaa prayers. It is sinful to leave out the Sunnah Mu’akkadah prayers[1]. You will have to perform the Sunnah Mu’akkadah salaahs as well as make your qadhaa salaahs. In qadhaa salaahs, you will have to perform only the fardh salaahs and witr salaahs.

Bring up the courage and commence your qadhaa salaah without delay. Once you commence your qadhaa salaah, it will become a routine and easy to fulfill. InShaaAllaah.

  1. You should use your discretion and try to remember the date and intend accordingly. If you do not recall the date, then it will be suffice to intend the first or last missed x It will also be sufficient to merely intend a missed x salaah without specifying the first or last[2].

(In place of x, you should intend the salaah you are performing, i.e. Fajr, Zuhr, etc.)

 

And Allaah Ta’aala Knows Best

 

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

[1]  بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 147)

لأن السنة المؤكدة والواجب سواء خصوصا السنة التي هي من شعائر الإسلام، فلا يسع تركها، ومن تركها فقد أساء؛ لأن ترك السنة المتواترة يوجب الإساءة

 

الفتاوى الهندية (1/ 125)

وفي الحجة الاشتغال بالفوائت أولى وأهم من النوافل إلا السنن المعروفة وصلاة الضحى وصلاة التسبيح والصلوات التي رويت في الأخبار فيها سور معدودة وأذكار معهودة فتلك بنية النفل وغيرها بنية القضاء كذا في المضمرات

 

[2]  المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 539)

إذا أراد أن يقضي الفوائت ذكر في «فتاوى أهل سمرقند» : أنه ينوي أول ظهر لله عليه، وكذلك كل صلاة يقضيها، وإذا أراد ظهر آخر ينوي أيضاً أول ظهر لله عليه؛ لأنه لما قضى الأول صار الثاني أول ظهر لله عليه، ورأيت في موضع آخر أنه ينوي آخر ظهر لله عليه، وكذلك كل صلاة يقضيها، وإذا أراد ظهراً آخر أيضاً أول ظهر لله عليه؛ لأنه لما قضى الأول صار الثاني أول ظهر لله عليه، ورأيت في موضع آخر أنه ينوي آخر ظهر لله عليه، وكذلك كل صلاة يقضيها وإذا أراد أن يصلي ظهراً ينوي أيضاً آخر، ظهر لله عليه، لأنه لما أدى الآخر صار الذي قبله آخراً

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (2/ 97)

وفي الكافي ومن قضى الفوائت ينوي أول ظهر لله عليه أو آخر ظهر لله عليه احتياطا ولو لم يقل الأول والآخر وقال نويت الظهر الفائتة جاز

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.