Reciting additional Duās in Qunūt of Witr Salaah

Question:

What is the status of with prayer performed with jamah in masids like al quds they pray other Duas with dua qunoot should we repray that Salaah?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Qunūt in witr refers to reciting a duʿā in the third rakʿat of witr which is wājib. It is not restricted to any specific duʿā. Reciting any duʿā will fulfil this obligation.[i] Accordingly, the witr ṣalāh performed behind such an Imam will be valid.

It should however be noted that as the Imams of Masjid al-Aqsa are not the followers of the Hanafi Mazhab, they may perform 3 rakʿāts of witr with two salāms. Therefore, if the Imam completed the second rakʿat with a salām and performed the third rakʿah separately, then according to the preferred view the witr of the ḥanafi followers will not be valid.[ii] On the other hand, many contemporary Ulama are of the view that the witr ṣalah will be valid.[iii] Considering the difference of opinions surrounding the issue, there seems to be a leeway in adopting the latter view. However, precaution demands that the first view is adopted and witr be repeated.

Conversely, if the Imam completed 3 rakʿāts with one salām, then the salah will be valid without having the need to repeat the same.

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

[i] أحسن الفتاوى:ايج ايم سعيد:3:449

وتر کی تیسری رکعت مین سورت کے بعد کوِئی دعاء پڑہنا واجب ہے

در المحتار: ايج ايم:1:624

وقرائة قنوت الوتر وهو مطلق الدعاء

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 318)

وَأَنَّ الْمُرَادَ بِالْقُنُوتِ الدُّعَاءُ وَلَا يَخْتَصُّ بِلَفْظٍ حَتَّى قَالَ بَعْضُهُمْ: الْأَفْضَلُ أَنْ لَا يُؤَقِّتَ دُعَاءً وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ بِهِ إلَّا الدُّعَاءَ الْمَعْرُوفَ اللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَعِينُك إلَى آخِرِهِ وَاتَّفَقُوا عَلَى أَنَّهُ لَوْ دَعَا بِغَيْرِهِ جَازَ

الفتاوى التاتارخانية: مكتبة زكريا ديوبند:2:340

التحفة: ولا ينبغي أن يقتصر على الدعاء المأثور ” اللهم نستعينك…الخ” كيلا يتوهم العوام أنه فرض ولكن إذا أتى بالدعاء المأثور في بعض الأوقات و بغيره في البعض فهو حسن

[ii] 2البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 42

فَظَهَرَ بِهَذَا أَنَّ الْمَذْهَبَ الصَّحِيحَ صِحَّةُ الِاقْتِدَاءِ بِالشَّافِعِيِّ فِي الْوِتْرِ إنْ لَمْ يُسَلِّمْ عَلَى رَأْسِ الرَّكْعَتَيْنِ وَعَدَمُهَا إنْ سَلَّمَ

الدر المختار (2/ 8)

وَصَحَّ الِاقْتِدَاءُ فِيهِ (بِشَافِعِيٍّ) مَثَلًا (لَمْ يَفْصِلْهُ بِسَلَامٍ) لَا إنْ فَصَلَهُ (عَلَى الْأَصَحِّ) فِيهِمَا لِلِاتِّحَادِ وَإِنْ اخْتَلَفَ الِاعْتِقَادُ

[iii] معارف السنن ص ۱۷۰ ج۴

فمذهب الحنفية انه لا وتر عندهم الا بثلاث رکعات بتشهدین وتسلیم، نعم لو اقتدی حنفی بشافعی فی الوتر وسلم ذلک الشافعی الامام علی الشفع الاول علی وفق مذهبه ثم اتم الوتر صح وتر الحنفی عند ابی بکر رازی وابن وهبان

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.