Rules and regulations pertaining to end the iddah period

Question:

My mother is going to end her iddah period in the next month. I want to know the rules and regulation pertaining to end an iddah period. Precisely how to end.

 


 

 

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

The term of iddah for a widow is to allow her to mourn the death of her husband and to give her time to overcome the grief and emotions. As such, a widow being a broken-hearted person is very close to Allah. Consider the following Hadeeth:

قَالَ: ثنا مَالِكُ بْنُ دِينَارٍ، قَالَ: ” قَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ: يَا رَبِّ أَيْنَ أَبْغِيكَ؟ قَالَ: أَبْغِنِي عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ

حلية الأولياء وطبقات الأصفياء(364/2)

Musa (alaiyhissalam) said: Oh Allah! Where should I search for you? He (Allah) replied: look for me by the broken-hearted ones

 

During the final moments of iddah, a widow reaches the peak of her emotions as she finally exits from the marriage bond[1], while that period is very challenging; it is a time to engage in duaa for the deceased and for oneself. The duaas at that time are accepted.

As a principle, the procedure of terminating iddah is that all the restrictions during iddah, for example, beautifying oneself or applying fragrances are lifted. After iddah a widow may beautify herself, apply fragrance etc.[2]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.idealwoman.org

 

[1]

فَالْعِدَّةُ فِي عُرْفِ الشَّرْعِ: اسْمٌ لِأَجَلٍ ضُرِبَ لِانْقِضَاءِ مَا بَقِيَ مِنْ آثَارِ النِّكَاحِ، بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع. (190/3) دار الكتب العلمية

فتاوی محموديه (54/20) مكتبه محموديه

فتاوي دار العلوم زكريا (288/4) زمزم پبلشرز

[2]

 “والحداد ” ويقال الإحداد وهما لغتان “أن تترك الطيب والزينة والكحل والدهن والمطيب وغير المطيب إلا من عذر وفي الجامع الصغير إلا من وجع

والمعنى فيه وجهان: أحدهما ما ذكرناه من إظهار التأسف والثاني أن هذه الأشياء دواعي الرغبة فيها وهي ممنوعة عن النكاح فتجتنبها كيلا تصير ذريعة إلى الوقوع في المحرم وقد صح أن النبي عليه الصلاة والسلام لم يأذن للمعتدة في الاكتحال والدهن لا يعرى عن نوع طيب وفيه زينة الشعر ولهذا يمنع المحرم عنه قال إلا من عذر لأن فيه ضرورة والمراد الدواء لا الزينة ولو اعتادت الدهن فخافت وجعا فإن كان ذلك أمرا ظاهرا يباح لها لأن الغالب كالواقع الهداية في شرح بداية المبتدي. (278/2)

(317/4) زمزم پبلشرز فتاوي دارالعلوم زكريا

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.