Coloured Jilbabs

Question:

1. Are we supposed to wear gloves to cover every part of the body? 2. What is the recommended color of jilbab? Some people say that the best is black.
Please guide me to the right path

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. The awrah of a woman is her entire body except hands, face and feet. Therefore, it is not necessary for a woman to wear gloves to cover every part of her body.[1]
  2. The Jilbab of a woman serves to conceal her beauty. As such, the Jilbab should:
  3. Completely conceal the body.
  4. Be loose, so that it does not expose her physique.[2]
  5. Not be beautiful or of eye-catching colours, that it attracts attention. This includes bright and shiny embroidery and beads.[3]
  6. Not be unusual or extraordinary such that it attracts attention. It is preferable to wear a colour, for example, black, that is commonly worn in that particular area.[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

مختصر القدوري (ص: 26) [1]

وبدن المرأة الحرة كله عورة إلا وجهها وكفيها وقدميه

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 284)

(قوله: وبدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها وقدميها) لقوله تعالى {ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها} [النور: 31] قال ابن عباس وجهها وكفيها وإن كان ابن مسعود فسره بالثياب كما رواه إسماعيل القاضي من حديث ابن عباس مرفوعا بسند جيد ولأن النبي – صلى الله عليه وسلم – «نهى المحرمة عن لبس القفازين والنقاب» ولو كانا عورة لما حرم سترهما

ولأن الحاجة تدعو إلى إبراز الوجه للبيع والشراء وإلى إبراز الكف للأخذ والإعطاء فلم يجعل ذلك عورة وعبر بالكف دون اليد كما وقع في المحيط للدلالة على أنه مختص بالباطن وأن ظاهر الكف عورة كما هو ظاهر الرواية وفي مختلفات قاضي خان ظاهر الكف وباطنه ليسا بعورة إلى الرسغ

 فتاوي محمودية (جلد ٢٨/ ص ٨٢) [2]

   آپ کے مسائل اور ان کا حل (جلد ٨/ ص ٤٤) [3]

کس قسم کے رنگ کا کپڑا شریعت مطہرہ میں برقع کے لئے استعمال کرنا چاہئے؟   : سوال

ہر قسم کے رنگین کپڑے کا برقع استعمال کر سکتی ہے، اصل چیز ڈھانپنا ہے  : جواب

فتاوی بینات  (جلد ٤ / ص  ٤٦٣،   ٤٦٤)

صورت مسئولہ میں سیاہ برقعہ پہننے میں شرعا کوئی قباحت نہیں۔ چادر یا برقعہ اوڑھنے سے عورت کا اصل مقصود پردہ کرنا اور اجنبی مردوں سے اپنے آپ کو چھپانا ہے۔ اس میں کوئی خاص رنگ یا کوئی خاص برقعہ اور چادر ضروری نہیں۔ چادر اور برقعہ سیاہ ہو یا کسی اور رنگ کا، اگر اس سے مکمل پردہ ہو جاتا ہے اور اس میں کسی قسم کی بے پردگی نہیں ہوتی تو اس کا پہننا جائز ہے۔

عمدة القاري شرح صحيح البخاري (22/ 6) [4]

عن عكرمة أن رفاعة طلق امرأته فتزوجها عبد الرحمن بن الزبير القرظي قالت عائشة وعليها خمار أخضر فشكت إليها وأرتها خضرة بجلدها فلما جاء رسول الله – صلى الله عليه وسلم  – والنساء ينصر بعضهن بعضا قالت عائشة ما رأيت مثل ما يلقى المؤمنات لجلدها أشد خضرة من ثوبها

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.