Question:
Im going to take khula frm my husband. I have married him 6months ago, n he is not physical with me from 6months, we consummated n he was physical with me for only 2 days of marriage thats it, n after that 6 menstrual cycles , as iddath needs to get 3 menstual cycles, someone said me that my iddaths period is of for only 1 month because im away from my husband , is it true? After 1 month of my marriage my parents took me away from my husband, n im at my parents home from 5 months.
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
We make dua Allah Ta’āla grants you courage to overcome your present challenge. Turn to Allah Ta’āla with Salah, Zikr and dua.
Khul’a is when the wife requests the husband to issue a divorce in exchange of returning the mahr to him.[1] If the husband agrees to that, the Khul’a is valid as it constitutes a Talaaq Baain.[2] Your Iddah (waiting period after divorce) commences after that which is three menstrual cycles.[3]
The information given to you of one month Iddah is incorrect. Remember, you cannot simply take Khul’a. Your husband has to agree to the Khula’ for the Khul’a to be valid.[4]
And Allah Ta’āla Knows Best
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)، محمد أمين بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي (المتوفى: 1252هـ)، دار الفكر، بيروت، لبنان (3/ 439)
أخره عن الإيلاء لأن الإيلاء لتجرده عن المال كان أقرب إلى الطلاق، بخلاف الخلع فإن فيه معنى المعاوضة من جانب المرأة، ولأن مبنى الإيلاء نشوز من قبله والخلع نشوز من قبلها غالبا، فقدم ما بالرجل على ما بالمرأة عناية
مختصر القدوري، ابو الحسين محمد بن أحمد البغدادي المعروف بالقدوري (المتوفى: 428هـ)، مؤسسة الريان، بيروت، لبنان (ص: 385)
إذا اشتاق الزوجان وخافا أن لا يقيما حدود الله فلا بأس أن تفتدي نفسها منه بمال يخلعها به
[2] الأصل للشيباني ط قطر، أبو عبد الله محمد بن الحسن بن فرقد الشيبان (المتوفى: 189هـ)، دار ابن حزم، بيروت ، لبنان (4/ 549).
وإذا اختلعت المرأة من زوجها فالخلع تطليقة بائنة.
المبسوط للسرخسي، شمس الأئمة أبو بكرمحمد بن أحمد بن أبي سهل السرخسي (المتوفى: 483هـ)، دار المعرفة، بيروت، لبنان (6/ 25)
وفي الخلع إنما التزمت العوض لتتخلص من الزوج وذلك لا يحصل مع قيام الملك وحق الرجعة.
مختصر القدوري، ابو الحسين محمد بن أحمد البغدادي المعروف بالقدوري (المتوفى: 428هـ)، مؤسسة الريان، بيروت، لبنان (ص: 385)
وإن طلقها على مال فقبلت وقع الطلاق ولزمها المال وكان الطلاق بائنا
[3] الأصل للشيباني ط قطر، أبو عبد الله محمد بن الحسن بن فرقد الشيبان (المتوفى: 189هـ)، دار ابن حزم، بيروت ، لبنان (4/ 412)
وكذلك لو كانت بانت منه باللعان أو بالإيلاء أو بالخلع كان ذلك كله سواء والعدة عليها من يوم فارقها.
[4] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) ، محمد أمين بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي (المتوفى: 1252هـ)، دار الفكر، بيروت، لبنان (3/ 441)
وأما ركنه فهو كما في البدائع: إذا كان بعوض الإيجاب والقبول لأنه عقد على الطلاق بعوض، فلا تقع الفرقة، ولا يستحق العوض بدون القبول،
فتاوی محمودیۃ، مفتی محمود حسن گنگوہی (المتوفى:1416هـ)، جامعۃ فاروقيۃ، کراچی، پاکستان (13/346)
عنوان (ص: 344) – خلع کے لۓ شوہر کی رضامندی ضروری ہے
No Comments
Leave a Reply