What is the Iddat of a widow who experienced a miscarriage?

Question:

I would appreciate some help in the following matter.

A brother in our locality has passed away due to covid 19. Unfortunately, his wife was pregnant with a child and due to complications, she miscarried. What is the duration of her Iddah?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

May Allah Ta’ala forgive the deceased and grant him Jannatul Firdous. May Allah Ta’ala grant the widow Sabr Jameel. Ameen.

In principle, a pregnant woman’s Iddah (waiting period) is the duration of pregnancy until the birth of the child. Allah Ta’ala says in the Qur’an:

وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ (سورة الطلاق: ٤)

Translation: And for those having pregnancy, their term (iddah) is that they give birth to their child. (Surah Al-Talaaq: 4)

If a widow experiences a miscarriage during her iddah, then the state of the foetus will determine whether a her iddah has expired or not. If the limbs of the foetus were partially formed, then her Iddah will terminate due to the miscarriage. However, if the limbs of the foetus were not formed at all, then the woman will have to complete the 4 months and 10 days of Iddah.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai

(2021-03-17) 

[1]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 196)

 وشرط انقضاء هذه العدة أن يكون ما وضعت قد استبان خلقه أو بعض خلقه فإن لم يستبن رأسا بأن أسقطت علقة أو مضغة لم تنقض العدة؛ لأنه إذا استبان خلقه أو بعض خلقه فهو ولد فقد وجد وضع الحمل فتنقضي به العدة، وإذا لم يستبن لم يعلم كونه ولدا بل يحتمل أن يكون، ويحتمل أن لا يكون فيقع الشك في وضع الحمل، فلا تنقضي العدة بالشك

الفتاوى الهندية ج 1 ص 529 الرشيدية

وَشَرْطُ انْقِضَاءِ هَذِهِ الْعِدَّةِ أَنْ يَكُونَ مَا وَضَعَتْ قَدْ اسْتَبَانَ خَلْقُهُ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَبِنْ خَلْقُهُ رَأْسًا بِأَنْ أَسْقَطَتْ عَلَقَةً أَوْ مُضْغَةً لَمْ تَنْقَضِ الْعِدَّةُ كَذَا فِي الْبَدَائِعِ.

حاشية ابن عابدين ج 3 ص 512 أيج أيم سعيد

إِذَا أَسْقَطَتْ سِقْطًا إنْ اسْتَبَانَ بَعْضُ خَلْقِهِ انْقَضَتْ بِهِ الْعِدَّةُ لِأَنَّهُ وُلِدَ وَإِلَّا فَلَا

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (3/ 141)

 قال الحاكم في الكافي إذا قال لها إذا ولدت ولدا فأنت طالق فأسقطت سقطا قد استبان بعض خلقه طلقت ألا ترى أن العدة تنقضي بمثله وتصير الأمة بمثله أم ولد فإن لم يستبن خلقه لم يقع به طلاق ولم تنقض به عدة ولم تصر به أم ولد. اهـ

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 35)

 والسقط الذي استبان بعد خلقه ولد ” حتى تصير المرأة به نفساء وتصير الأمة أم ولد به وكذا العدة تنقضي به

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.