Method Of Performing Ghusl And Wudhu

wudhu

Question:

I have reverted to Islam 5 years ago Alhamullillah and I learnt to perform ghusl and wudu from one of my male friends and through internet sites. But for the last few days, I’m having doubts on whether I’m performing ghusl and wudu the right way or not. And I’m also worried that whether my Salah will be accepted or not (if I don’t perform these things properly).

  1. Please kindly tell me the proper way of performing ghusl and wudu for women.
  2. Also please tell me the procedure of ghusl after menstruation.
  3. Do women have to perform ghusl everyday? (im asking because it includes washing of hair, and since women have long hair it is difficult to wash them everyday)
  4. If we don’t have to perform ghusl everyday, then on the other days, while bathing do we only do niyyah for wudu and clean our body and skip the steps of ghusl (i.e washing hair)?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister, we are pleased to hear that you have reverted to Islam. May Allah keep you steadfast on Islam. Ameen!

  1. 1.      GHUSL simply means to take a bath or a shower. However, in Islam there is a specific manner of taking a ghusl. The method of performing ghusl for men and woman is the same. There are 3 compulsory acts in performing ghusl.
    1. Rinsing the mouth thoroughly
    2. Putting water up the nostrils
    3. Pouring water over the entire body. Women are not required to untangle or unbraid their hair while performing ghusl. It is sufficient to ensure that the water reaches the roots of the hair.[1]

If any of the 3 acts of ghusl are left out, ghusl will not be valid. [2]

There are certain scenarios in which ghusl becomes compulsory upon a woman.

  1. After her menses have terminated [3]
  2. After having intimate relationship with her husband [4]
  3. After having a wet dream [5]

If a woman wishes to perform ghusl for any other reason besides these 3 scenarios (i.e. to cool off the body etc.), she may do so without having to follow the 3 compulsory acts of Ghusl.

WUDU which is known as ablution means to purify certain limbs of the body which have been specified by Sharia’h. The method of performing wudu is the same for men and women. There are 4 compulsory acts in wudhu:

  1. Anything which falls within the circumference of the face from one earlobe to the other and from the tip of the forehead to the chin will have to be washed.
  2. Washing both the arms up to the elbows. Elbows will also be included in the washing.
  3. Performing masah of 1/4th of the head. Masah means to pass wet hands over 1/4th of the head. This should not be confused with washing. The head will not be washed. Rather, it will simply be wiped with wet hands.
  4. Washing both the feet up to the ankles. The ankles will be included in the washing.

If any of the acts of wudu are left out, wudu will not be valid. [6]

There are certain acts which will nullify ones wudu.

  1. Passing urine, excretion, or anything else from the private parts.
  2. Passing of wind/gas
  3. Flowing of blood or pus from any part of the body
  4. Vomiting in mouthful
  5. Falling asleep while lying down or by resting the body against another object
  6. Becoming unconscious/fainting due to whatever reason
  7. Becoming insane/mad
  8. Laughing while in Salah.[7]

  1. 2.     The procedure of performing ghusl after menstruation is the same as mentioned above.

  1. 3.     Women do not have to perform ghusl everyday unless if the above mentioned 3 scenarios happen to take place which obligates the ghusl.

  1. 4.     If ghusl has not become compulsory upon you, you may take a bath/shower in any manner you like. You will not be required to wash your hair in this case.

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] وليس على المرأة أن تنقض ضفائرها في الغسل إذا بلغ الماء أصول الشعر ” لقوله عليه الصلاة والسلام لأم سلمة رضي الله عنها: ” أما يكفيك إذا بلغ الماء أصول شعرك ” وليس عليها بل ذوائبها هو الصحيح بخلاف اللحية لأنه لا حرج في إيصال الماء إلى أثنائها (الهداية في شرح بداية المبتدي، ج1ص19، دار احياء التراث العربي)

[2] وفرض الغسل: المضمضة والاستنشاق وغسل سائر البدن (الهداية في شرح بداية المبتدي، ج1ص19، دار احياء التراث العربي)

[3] الغسل وهو بالضم اسم من الاغتسال وهو تمام غسل الجسد واسم للماء الذي يغتسل به أيضا والضم هو الذي اصطلح عليه الفقهاء أو أكثرهم وإن كان الفتح أفصح وأشهر في اللغة وخصوه بغسل البدن من جنابة وحيض ونفاس (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح، ص95، دار الكتب العلمية)

[4] والتقاء الختانين من غير إنزال ” لقوله عليه الصلاة والسلام: ” إذا التقى الختانان وتوارت الحشفة وجب الغسل أنزل أو لم ينزل (الهداية في شرح بداية المبتدي، ج1ص19، دار احياء التراث العربي)

أنه إذا التقى الختانان وتوارت الحشفة إنه يجب الغسل، والمروي عن أبي يوسف أنه إذا توارت الحشفة في قبل أو دبر من الآدمي يجب الغسل على الفاعل والمفعول به أنزل أو لم ينزل (المحيط البرهاني في الفقه النعماني، ج1ص82، دار الكتب العلمية)

[5] والمعاني الموجبة للغسل إنزال المني على وجه الدفق والشهوة من الرجل والمرأة حالة النوم واليقظة (الهداية في شرح بداية المبتدي، ج1ص19، دار احياء التراث العربي)

[6] يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا (القرآن 5: 6)

فان كَانَ الْمُتَوَضِّئ أَمْرَد فَعَلَيهِ ان يغسل وَجهه جَمِيعًا وان كَانَ ملتحيا فَعَلَيهِ ان يغسل مَا ظهر من وَجهه ويمر يَدَيْهِ على مَا ستره الشّعْر الى منتهي دقنه….وَأما اليدان فَعَلَيهِ ان يغسلهما فِي كل حَال إِلَى الْمرْفقين والمرفق دَاخل فِي الْغسْل فِي قَول الْفُقَهَاء….

واما الرَّأْس فَعَلَيهِ أَن يمسحه على كل حَال….وَأما الرّجلَانِ فَعَلَيهِ ان يغسلهما إِذا كَانَتَا فِي حد الْغسْل الى الْكَعْبَيْنِ والكعبان داخلان فِي الْفَرْض (النتف في الفتاوى للسغدي، ج1ص17، دار الفرقان)

(قَوْلُهُ: بِالرُّبُعِ) أَيْ رُبُعِ الرَّأْسِ (الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)، ج1ص93، دار الفكر)

[7] فصل في نواقض الوضوء ” المعاني الناقضة للوضوء كل ما يخرج من السبيلين ” لقوله تعالى: {أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ} (4:43) وقيل لرسول الله صلى الله عليه وسلم ما الحدث قال: ” ما يخرج من السبيلين “….. ” والدم والقيح إذا خرجا من البدن فتجاوزا إلى موضع يلحقه حكم التطهير والقي ملء الفم “….. ” ليس في القطرة والقطرتين من الدم وضوء إلا أن يكون سائلا….. أما النازل من الرأس فغير ناقض بالاتفاق لأن الرأس ليس بموضع النجاسة….. ” والنوم مضطجعا أو متطئا أو مستندا إلى شيء لو أزيل عنه لسقط ” لأن الاضطجاع سبب لاسترخاء المافصل فلا يعرى عن خروج شيء عادة والثابت عادة كالمتيقن به والاتكاء يزيل مسكة اليقظة لزوال المقعد عن الأرض ويبلغ الاسترخاء عايته بهذا النوع من الاستناد غير أن السند يمنعه من السقوط بخلاف النوم حالة القيام والقعود والركوع والسجود في الصلاة وغيرهما في الصحيح لأن بعض الاستمساك باق إذ لو زال لسقط فلم يتم الإسترخاء والأصل فيه قوله عليه الصلاة والسلام: ” لا وضوء على من نام قائما أو قاعدا أو راكعا أو ساجدا إنما الوضوء على من نام مضطجعا ” فإنه إذا نام مضطجعا استرخت مفاصلة ” والغلبة على العقل بالإغماء والجنون ” لأنه فوق النوم مضطجعا في الاسترخاء والإغماء حدث في الأحوال كلها وهو القياس في النوم إلا أنا عرفناه بالأثر والإغماء فوقه فلا يقاس عليه ” والقهقهة في كل صلاة ذات ركوع وسجود “….. ولنا قوله عليه الصلاة والسلام: ” ألا من ضحك منكم قهقهة فليعد الوضوء والصلاة جميعا ” وبمثله يترك القياس والأثر ورد في صلاة مطلقة فيقتصر عليها والقهقهة ما يكون مسموعا له ولجيرانه والضحك ما يكون مسموعا له دون جيرانه وهو على ما قيل يفسد الصلاة دون الوضوء ” والدابة تخرج من الدبر ناقضة فإن خرجت من رأس الجرح أو سقط اللحم لا تنقض ” والمراد بالدابة الدودة وهذا لأن النجس ما عليها وذلك قليل وهو حدث في السبيلين دون غيرهما فأشبه الجشاء والفساء بخلاف الريح الخارجة من قبل المرأة وذكر الرجل لأنها لا تنبعث عن محل النجاسة حتى لو كانت المرأة مفضاة يستحب لها الوضوء لاحتمال خروجها من الدبر ” فإن قشرت نقطة فسال منها ماء أو صديد أو غيره إن سال عن رأس الجرح نقض وإن لم يسل لا ينقض (الهداية في شرح بداية المبتدي، ج1ص17، دار احياء التراث العربي)

Leave Yours +

2 Comments

  1. I would like to learn more about becoming a Muslim’s so can you send me any knowledge or information that you can think of.

    • Admin

      Dear lowert;

      We are pleased to hear of your interest in becoming a Muslim and will most happily assist you in your quest of learning about our beautiful religion of Islam. You may email us on admin@idealwoman.org.

      Umm Ammarah
      Idealwoman.org Admin

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.