Question on Taraweeh and I’tikaaf

download (3)

Question:

1) Can the qur’aan be physically held to recite suraahs in Taraweeh?

2) Can a female perform I’tiqaaf?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1. In principle, it is not permissible for one who has not memorized the Qur’an to look into the Qur’an and recite any portion of the Qur’an in Salaah.

If one who has not memorized the Qur’an looks into the Qur’an and recites any portion of the Qur’an in Salaah, the Salaah is invalid.[1]

If the Qur’an is physically held during Salaah, that will constitute Amal e Katheer which renders one’s Salaah invalid.[2]

2. It is permissible for a woman to perform I’tikaf provided that it is performed within the confines of her home. The Fuqaha (Jurists) have mentioned that a woman should perform I’tikaaf in the Masjid of her home, which refers to a place which has been designated for Salaah within the home.[3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

Idealwoman.org


[1]  و اذا قرأ المصلي من المصحف، فسدت صلوته و هذا قول أبي حنيفة رحمه الله تعالي، و لأبي حنيفة رحمه الله تعالي عنه وجهان : أحدهما : أن حمل المصحف، و تقليب الأوراق و النظر فيه و التفكر ليفهم ما فيه فيقرأ عمل كثير و العمل الكثير مفسد لما تبين بعد هذا و علي هذا الطريق يفترق الحال بينما اذا كان المصحف في يديه أو كان بين يديه أو يقرأ من المحراب.

الوجه الثاني: أنه تلقن من المصحف، و كأنه تلقن من معلم آخر، و ذلك يفسد الصلوة فهذا كذالك ( المحيط البرهاني، ج 2، ص 157، ادارة القرآن)

و قراءة ما لا يحفظه من مصحف و ان لم يحمله للتلقي من غيره (مراقي الفلاح مع الطحطاوي، ج 1، ص 454، دار التباع)

القراءة فيها من مصحف مفسدة ( مجمع البحرين، ص 136، العلمية)

  2و اذا قرأ المصلي من المصحف، فسدت صلوته و هذا قول أبي حنيفة رحمه الله تعالي، و لأبي حنيفة رحمه الله تعالي عنه وجهان : أحدهما : أن حمل المصحف، و تقليب الأوراق و النظر فيه و التفكر ليفهم ما فيه فيقرأ عمل كثير و العمل الكثير مفسد لما تبين بعد هذا و علي هذا الطريق يفترق الحال بينما اذا كان المصحف في يديه أو كان بين يديه أو يقرأ من المحراب.

الوجه الثاني: أنه تلقن من المصحف، و كأنه تلقن من معلم آخر، و ذلك يفسد الصلوة فهذا كذالك ( المحيط البرهاني، ج 2، ص 157، ادارة القرآن)

  و للمرأة الاعتكاف في مسجد بيتها و هو محل عينته للصلوة ( نور الايضاح، ص 205، علمي ببليشرز)[3]

Leave Yours +

No Comments

Leave a Reply

* Required Fields.
Your email will not be published.